Reinert Åkerholm

Ukens profil i uke 20 er "Reinert Åkerholm, en sann Svorkmo/NOI legende.

Fortell litt om deg selv (bakgrunn).

Reinert Aakerholm, 39 år og bor på Solbu. Jobber som selvstendig næringsdrivende (gårdbruker). Har spillt på Svorkmo/NOI siden jeg var 7 år. Gikk over til Orkdal da jeg var 15 år, og spillte der til jeg var 17. Var med på kretslaget da jeg var guttespiller, og spillte sammen med Øystein Midtlyng som også var på Orkdal den gangen. Gikk over til Svorkmo/NOI hvor jeg spillte i 2 år før jeg gikk over til Dalguten. Der var jeg i 2 år, før jeg returnerte til Svorkmo/NOI igjen. Siden har jeg spillt der.

Du har jo en lang karriere bak deg. Men hva er ditt beste minne fra denne tiden?

Det første året jeg spillte for Dalguten var et høydepunkt. Dalguten satset veldig mye på nye spillere, og vi rykket opp. Øystein Midtlyng var også med der. Vi har hengt sammen som Knoll og Tott når det gjelder fotball og fotballag.

Hvem har vært henholdsvis din beste medspiller og verste motspiller?

Det er vanskelig å si hvem som har vært min beste medspiller, men jeg kan jo nevne Odd Eldar Sjømo, Einar Steinshaug og Øystein Midtlyng.
Min verste motspiller var Arnstein Røen.

Hvor mye tid bruker du på fotball i dag, og hva synes du om årets svorkmo/noi lag?

Jeg bruker igjennomsnitt 4 kvelder i uka, da jeg er trener og prøver å trene selv på Oldboyslaget til Svorkmo/NOI en gang i uka. Dessverre har jeg ikke fått sett årets Svorkmo/NOI lag, men skal skjerpe meg. Har fått med meg at det er mange spillere, og at det er en ny giv i laget. Flere ildskjeler som tar tak, og det er bra. Håper at de får en kjempebra sesong, og opprykk til 4. divisjon.

Hvor viktig er det for et lite sted som Svorkmo å ha et fotballag?

Det er veldig viktig å ha et seniorlag på Svorkmo for å få unge spillere til å bli i øverbygda. Det blir bedre samhold av det, særlig no når det er satt opp et nytt og fint klubbhus. Vi får håpe at de som har gått til andre klubber for aldersbestemte lag, vil komme tilbake til Svorkmo/NOI.

Du har jo selv en sønn som regnes som et kjempetalent. Hvor langt tror du han vil nå? Og er det noen sjanse for at han kommer til å ikle seg Svorkmodrakten?

For tiden trener og spiller han for Orkla i 3. divisjon. Til høsten skal han kanskje begynne på Høgskolen (idrett) i Levanger, og da håper han å få trene med Levanger (2. divisjon). Han satser ganske mye på fotball, men skolen krever også sitt. Han kommer vel til å satse seriøst en 2-3 år til for å sjå hvordan det går. Tror det er stor sjanse for at han kommer til å ikle seg Svorkmodrakten, men når er det vanskelig å si.

Dagens Svorkmospillere omtaler deg som en legende. Hva synes du om dette, og hva tror du er årsaken til at du er så godt likt?

Dette var et vanskelig spørsmål. Legende jeg….hm. Det var no trivelig å høre det da. Årsaken til at jeg er godt likt, må du nesten spørre noen andre om.

Du er jo engasjert i laksefiske. Kan gleden med å få en laks på kroken sammenlignes med noe på fotballbanen?

Det er vel kanskje det samme kicket når man scorer et kremmerhus av et mål, og det å få en laks på kroken (en mellomlaks). Akkurat det der vet Stig Atle Moe mere om en meg, for han er laksefisker (han er kanskje ingen målscorer). Selv foretrekker jeg fotball framfor laksefiske. Jeg er for utålmodig til å stå i elva å fiske.

Svorkmofotball.tk takker for intervjuet, og ønsker deg lykke til videre!