Arne Berg

Ukens profil for uke 23 er Arne Berg, hentet fra Meldal som trener for Svorkmo/NOI i årets sesong.

Fortell litt om deg selv (bakgrunn).
Meldaling på 21 år. Har spilt på aldersebestemte lag for Nor/Meldal og Meldal FK. Måtte gi meg etter junioralder grunnet skader samt manglende motivasjon og ferdigheter. Har de siste to år vært hobbystudent i Trondheim (gått afrikastudier med heller labert resultat), men jobber nå (frem til sommeren) som undervisningsassistent ved MULB.

Vi vil først av alt gratulere deg med en god sesongstart med 12 poeng på 5 kamper. Hvordan synes du kampene har vært så langt, og hva synes du om nivået i serien?
Takktakk. Synes laget har hatt stigende formkurve. Må si jeg var litt skeptisk etter mange baktunge treningskamper, men forsvaret har vært bra i serien. Og nå når det offensive spillet også begynner å sitte ser jeg svært optimistisk på de kommende kampene. Nivået i serien spenner fra direkte svake Mausund til sterkere lag som Svorkmo og Frøya2. Som vanlig er hvert enkelt lag ustabilt grunnet mangel på spillere osv. Der har vi en styrke, i og med at vi har hatt svært stabilt oppmøte i det siste.

Du er jo en relativt ung trener og har ingen spillererfaring fra seniornivå. Hvilke fordeler / bakdeler føler du dette gir deg?
Bakdelen er helt klart at jeg mangler litt på den taktiske delen av spillet, og trening på slikt. At jeg er ung kan også føre til at spillerne tar litt lett på det jeg sier. Men jeg synes det har godt overraskende bra, all ære til Svorkmospillerne for det!
Fordelen er at jeg ikke har gampet rundt med de samme øvelsene og det samme tempoet i 10-15 år. Jeg gjør ting på min egen måte, og har mitt eget syn på trening og kamp. En annen fordel med min unge alder, er at jeg ønsker å stadig forbedre meg, og sånn sett kan følge utviklingen til Svorkmo som lag.

Som meldaling, hva er årsaken til du valgte å bli med som trener på nettopp Svorkmo?
En ren tilfeldighet. Jeg tok trenerkurs fordi jeg ønsker å jobbe videre med talentutvikling i Meldal FK. Men der fikk jeg ikke trene de lagene jeg ville, under de vilkår jeg ville. Tilfeldigvis var jeg på samme trenerkurs som Steffen og John Arne, og det var de som hentet meg til Svorkmo. Å få være med å trene et seniorlag så jeg på som en fin utfordring. At miljøet også er veldig bra er en av hovedgrunnene til at jeg er med.

Hva synes du om årets Svorkmolag? Hva må til for at laget skal kunne være med å kjempe om opprykk? Og hvilke kamper tror du det blir vanskeligst å ta poeng i?
Årets lag virker sterkere enn hva jeg har sett av Svorkmo de siste årene. Vi har en stall som så absolutt bør klare opprykk. Utfordringen blir å holde et stabilt høyt nivå i kamp, og ikke ta for lett på oppgavene. De vanskeligste kampene nå blir hjemme mot Frøya2 og borte mot Hitra. Om vi ser på de resterende kampene hver for seg har vi en god mulighet til å vinne alle, dog blir det hardt å vinne alle kampene på rad. Det kreves, som sagt, full skjerpings mot alle lag.

Du reiser jo til Afrika i høst og blir dermed ikke med så mye på høstsesongen. Kan du fortelle litt om denne turen til Tanzania, og hva slags utslag tror du det kan gi for Svorkmo?
Det stemmer. Jeg mister de siste fem kampene i høst. Avreise fra Berkåk stasjon 31.august. Skal bo, reise og jobbe i Tanzania frem til 10.desember. Jeg har lagt studiene på hyllen, så da velger jeg heller å gå "livets skole". I Moshi, som er byen jeg skal ha base i, skal jeg, etter planen, jobbe på et barnehjem og på en skole. Slik jeg har forstått det skal jeg ha en del ansvar for sportslige aktiviteter. Håper selvfølgelig også å få med meg kjente turistmål som safari i Serengeti og en tur på Kilimanjaro.
I løpet av turen vil jeg nok utvikle meg til å bli en bedre pedagog, og også en mer voksen person. Slik sett kan nok Svorkmo tjene indirekte på turen, gitt at jeg blir med som trener også neste sesong. Desverre har jeg aldri hørt om en eneste fotballspiller fra Tanzania, så noe voldsom utvikling som fotballtrener vil jeg neppe få der nede.

Du er jo kjent for å posere relativt leddkledd i mange sammenhenger. Hva er årsaken til den store trangen til å kle av seg?
Vel, når det er varmt synes jeg det er behagelig å avkjøle kroppen ved å lette på anntrekket. Enkelte bilder har nok vært en smule drøy, men jevnt over plages jeg ikke av å se en lettkledd Arne Berg. SÅ stygg kropp har jeg ikke, håper jeg.

Adressen til din musikkside på internett er www.last.fm/user/mongoballe/. Hva er bakgrunnen for "mongoballe"?
Først av alt kan jeg forklare hva last.fm er. På nevnte adresse vises all musikk som har blitt spilt på datamaskinen min. Gode musikktips som spenner over utallige sjangrer. Bakgrunnen for navnet aner jeg ikke. Men jeg syntes sannsynligvis 'mongo' var et morsomt ord 3.feb 2006 (riggingsdatoen).

Hvilke tanker har du rundt neste sesong?
Neste sesong spiller forhåpentligvis Svorkmo/NOI i 4.divisjon sammen med kjente lag som Meldal, Rennebu og Orkla2. Hvorvidt jeg blir med neste sesong er usikkert. Jeg synes spillerne bør ha siste ord i saken om hvem som skal bli lederen på treningsfeltet så lenge klubben ikke har ambisjoner om å avansere ytterligere i seriesystemet. OM det er ønskelig at jeg får en rolle også neste år, vil jeg se på det som en kompliment og tror det kan være en spennende utfordring å stabilisere Svorkmo i 4.div.

Hvis du kunne hentet 3 nye spillere til klubben fra nærområdet, hvem står øverst på ønskelisten?
Jeg har ikke full oversikt over orkdalingene. Men jeg ønsker meg Hans Olav 'Vidkun' Kvåle fra Meldal. Fin potet og ekte vormstadbøgg. En giftig spiss som f.eks Stian Bergsrønning ville også vært fint. Dog er det svært usannsynlig. I tillegg ønsker jeg meg et par-tre juniorer, gjerne fra Svorkmo for å få inn nytt blod.

Hvor tror du klubben er om 3år?
Jeg mener og tror at Svorkmo har godt nok lag, og potensiale til å stabilisere seg i 4.divisjon. Om jeg blir i klubben håper jeg vi kan stabilisere oss på cirka samme nivå som Meldal, eller helst én plass høyere. Utfordringen blir å fornye spillerstallen kontinuerlig. Hvis spillere og støtteapperat er gira på å ta i et tak og gjøre sitt beste hele sesongen gjennom ser jeg Svorkmo på øverste halvdel av 4.div om 3 år.

Svorkmofotball.tk takker for intervjuet og ønsker deg lykke til videre i årets serie.